Wednesday, February 11, 2009

Nama² Allah-lah,kunci dasar dari Ihsan,Rukun Iman & Rukun Islam itu.Alam semesta beserta isinya tercipta karena kehendak Nama² Allah tersebut.Hukum² fisika & hukum sosial pun terbentuk karena 'Kehendak Suara Hati' Allah itu.Kemajuan ilmu pengetahuan & teknologi baik sosial maupun eksakta tercipta karena Suara Hati Allah.Suara hati anda,juga suara hati kita semua bersumber dari suara hati Allah Ynag Maha Mulia dan Maha Benar.





Buat renungan kita bersama.Bersedialah menghadapi hal yang paling buruk dalam hidup kita,maka kita akan memperoleh habuan ketenangan jiwa.Bersikap positif dan optimislah dalam hidup jika hari ini kita menghadapi hal yang tidak baik percayalah bahawa ia akan berakhir dan hari esok akan menyusul membawa khabar gembira dan kebahagiaan.Bertekak & bertikam lidah akan menghilangkan kesucian hati dan keindahan.Maka bersihkan suara hati dengan Asma Ul-Husna.

Allah yg mmiliki Asmaa-ul Husna (nama nama yg Agung yg sesuai dgn sifat sifat Allah) maka memohonlah kepada Nya dengan menyebut Asmaa-ul Husna itu.QS Al A raaf 7:180

1. Cara paling efektif mempergunakan barometer suara hati adalah ketika anda d hadapkan pada suatu pilihan dan pada satu kejadian, d mana anda harus membuat suaatu keputusan. Pada momen inilah "berpikir melingkar"harus bekerja/dlakukan. Lakukan Thawaf Suara Hati.

2. Pertimbangkan seluruh Asmaul Husna yg relevan saat itu.

CATATAN PENTING

1. Tidak boleh hanya mempergunakan satu suara hati saja , dengan mengabaikan suara hati lain.

2. Apabila menghadapi suatu pilihan yg sulit, berpikirlah melingkar, lakukan THAWAF SUARA HATI . Ingatlah suara suara hati yg lain.Ësa Lah"dalam perpikir dan bertindak (komprehensif)

3. Pergunakan suara suara hati itu untuk memahami perasaan org lain dlm bersosialisasi

4. Ingat, mempergunakan salah satu suara hati secara berlebihan dan menutup suara hati yg lain adalah "strategi Setan" untuk menjerumuskan kita. Beberapa contoh:Ingin berkuasa,tetapi tidak adil. Ingin kaya tetapi tidak jujur.

5. Manusia hanyalah hamba yg ingin mendekat kepada sifat sifat Allah (Taqarrub Illallah)

8 comments:

  1. Amiiiin, semoga kita diteguhkah Allah hati kita supaya sentiasa menginsafi atas kejadian dan penciptaan yang Maha Agung kepada makhlukNya yang bernama manusia. Manusia memiliki deria, manusia memiliki otak untuk berfikir, manusia dilengkapi dengan mukzijatnya yang serba sederhana supaya manusia mencari dan berfikir betapa besarnya HIDaYAH serta ANUGERAH Allah agar kita sentiasa mengingatiNYA.

    ReplyDelete
  2. Mengigati nya hendak lah kita sujud kepada nya dengan bersembahyang,sewaktu sujut disitu lah doa kita diterima ALLAH...Diwaktu subuh sebelum Maklikat bertukar tugas dengan Maklaikat yang lain,sewaktu kita mengerja Solat Subuh di waktu kita sujud pada Rakaat akhir,sujut lah dan berdoa lah sepuas hati semoga doa kita itu akn dipersembah kan maklaikat tadi kepada Allah dengan berkata didepan ALLAH,ya tuhan ku sesunguh nya aku telah menyaksikan hamba mu memohon doa semasa sujud nya di waktu hamba balik kepada mu selepas betugas,semoga di terima doa nya ya ALLAH.Dari itu walau pun sesakit mana kita hendak bangkit dari tidur waktu subuh untuk mengerja solat hendak lah kita sadar bahawasanya di waktu ini lah doa kita akan sampai kepada ALLAH menerusi maklaikat itu tadi...Sama2 lah kita renungi semoga di rahmati ALLAH Ta'ala Aminnnnnnn.Ishaallah.

    ReplyDelete
  3. Sebenarnya kamek engkah posting ctok kei berik sedikit kesedaran n motivasi kei kamek sendiri.Kei tangar 2 , kei baca baca kakya kei kamek pikir2 time sunyik and time bukak blog.Kamek harap blog kamek bukan jak tempat kei kita bersembang sembang tapi dpt juak manafaat kei kwn2 sebagai bimbingan rohani dalam nation building kita kinek tok.Tq d atas ulasan kitak d atas.

    ReplyDelete
  4. Kamek urang tok pantang nangar ruang kosong,terus masok.Rugi mun sik singah.Pakei ngibur hati yang lara and lonely,nak gia Diah!

    ReplyDelete
  5. Giyalah,mun ada idea nak d isik , sik juak apa sambil sambil ya baca juak artikel d atas ya kan. kitak beradik ngn Hj Hasimah kah atau Hasbullah anok bininya org pujut ya.

    ReplyDelete
  6. Bukan diah,tanyak ko gan Dancy nya tauk.

    ReplyDelete
  7. Ingat ku dgn ko tok udah, ada ku nanyak Abu ariya masa mek berambeh umahnya.Ingat juak aku ngn mak ko, masa aku meli samboi di sekolah sayed othman ariya....

    ReplyDelete
  8. Sik patut ko sik kenal gan aku.Ya ku heran gan kau.

    ReplyDelete